Afronding NLP Practioner

Alles wat je wilt doen begint met een idee, en om het te halen stel je jezelf een doel. Zonder doel kom je niet waar je zijn moet. Het is als een schip zonder koers, je kunt varen (heel hard zelfs) maar je komt nooit uit bij een haven.

Zelf vind ik het soms best lastig om doelen op te stellen en deze dan ook daadwerkelijk af te ronden. Korte projecten gaan over het algemeen goed maar de wat langere projecten gaan niet echt altijd vanzelf. De NLP practioner heb ik nu in iedergeval gehaald en kan ik afvinken (wat voelt dat heerlijk). In mei dit jaar ben ik begonnen met NLP practioner en vandaag was mijn laatste groepsdag. NLP heeft mij van mei tot september geholpen in mijn spirituele en creatieve proces. Dit om ordening aan te brengen in mijn denken en doen. En natuurlijk blijf ik dit ook in de toekomst gebruiken. Mijn hoofddoel van deze cursus is geweest dat ik meer voldoening ging halen uit mijn dagelijkse bezigheden. Ook een doel was het om mijzelf beter te leren bewegen in een groep.

NLP heeft mij ondersteund om op een nieuwe manier naar mijn ervaringen te kijken. Als we opgroeien, nemen we angsten en beperkingen over van volwassenen om ons heen. Tegen de tijd dat we volwassen zijn, hebben we veel negatieve overtuigingen waar we ons niet altijd van bewust zijn en hier baseren we dan ons leven op. Vanaf mei heeft NLP mij geholpen in mijn spirituele en creatieve denkproces.

Elke gedachte die ik heb en elke zin die ik uitspreek is een affirmatie, een bevestiging. Hij is of positief of negatief. Positieve affirmaties creëren positieve ervaringen en negatieve affirmaties creëren negatieve ervaringen. Een tomatenpitje dat gezaaid wordt, kan alleen maar uitgroeien tot een tomatenplant. Uit een eikel kan alleen maar een eik groeien. Een puppy kan alleen maar een hond worden. Als we voortdurend negatieve uitspraken doen over onszelf en ons leven, blijven we voor negatieve ervaringen zorgen. Ik laat de gewoonte van mijn familie om op een negatieve manier naar het leven te kijken nu los. Ik kies voor een nieuwe affirmatie, namelijk om alleen te spreken over het goede dat ik in mijn leven wil. Dan komt alleen het goede naar me toe.                          

In den beginne is het woord (affirmatie van Louise Hay)

Wat heeft NLP mij nog meer gebracht

NLP heeft mij geholpen in het proces om meer mijzelf te zijn en bij mezelf te blijven. Ik kan staan voor mijn eigen doelen en meningen, als andere mensen niet kunnen accepteren dat ik ergens voor sta is dit prima. Ik volg mijn eigen weg. Ik ga mijn eigen angsten en onzekerheden aan om mijn eigen ware ik verder te ontdekken met al zijn mooie en minder mooie kanten. Iedereen mag er zijn zoals zij werkelijk zijn.

Ik ga ervoor om mijn levenspad te volgen, negatieve gevoelens en meningen worden vervangen door hoop, optimisme, actie en ruimte voor inzichten. Ik maak ruimte voor mijn eigen behoeften en wensen, ik leer mezelf met alle positieve en negatieve kanten lief te hebben. Ik besef namelijk dat fouten en gebreken niets zeggen over mij. Ook zijn ze niet dodelijk. Ze vormen eerder een interessante puzzel.

IMG-20150927-WA0002

Meditatie

Meditatie bestaat in vele vormen en komen in veel religies voor. Waarom ben ik zelf begonnen met meditatie? Ik ben (in mijn spirituele zoektocht) op zoek gegaan naar een stukje van mezelf en ook een stukje rust bij mezelf. Dit heb ik gevonden door middel van yoga en meditatie. Het mediteren zelf heb ik heel langzaam opgebouwd en ook heel vaak dat het weer in een vergeet hoekje terecht kwam. Ik heb allerlei verschillende meditaties geprobeerd en wissel dit ook nog steeds af. Op dit moment mediteer ik (bijna) iedere dag en mis het ook als ik het niet doe, het geeft me een stukje rust. Het lukt me niet altijd om er tijd voor uit te trekken maar ook met een paar minuten kom je al een heel eind. Er zijn mensen die meditatie zweverig vinden maar in principe is het niet meer dan het opruimen van je gedachten waarna je je prettiger voelt.

Wat is meditatie

Je gedachten dwalen snel af, zorgen, stress, herinneringen (leuke en minder leuke) of juist het denken aan de toekomst. Dit zorgt er vaak voor dat je niet helemaal bij het moment bent. Dat is eigenlijk zonde van je tijd, het enige moment waarop je echt kunt leven, genieten en actie ondernemen om je leven beter te maken is in het nu!Mediteren helpt je hierbij. Het helpt je om je bewust te worden van de ronddwalende gedachten in je hoofd en je aandacht weer terug te brengen naar dit moment. Je probeert je aandacht op een bepaald iets te richten.

Het voordeel hiervan is dat je minder zorgen gaat maken. Mediteren helpt dus tegen angst, stress en onzekerheid en bevordert de concentratie, rust en je wordt scherper. Let wel in het begin kan het niet altijd prettig te zijn. Je kan fysieke klachten ervaren, maar ook mentaal kunnen er soms dingen naar boven komen die je niet als prettig ervaart. Dit hoort er allemaal bij en is onderdeel van het mediteren.

Beginnen

Je hebt weinig nodig om te kunnen mediteren. Goede zin en een plekje waar je even rustig kunt zitten / liggen (zet ook die telefoon maar even uit 🙂 of in ieder geval op stil). Voordeel van zittend mediteren is dat je niet in slaap kunt vallen, maar in slaap vallen bij een geleide meditatie kan ook heerlijk ontspannend zijn. Het is belangrijk dat jij je er prettig bij voelt. Zet eventueel een wierookje aan of een essentiële olie om in een fijne ontspannen sfeer te komen.

Adem diep en langzaam in en uit en doe je ogen dicht. Let er op dat je buik bij het inademen bol wordt en bij het uitademen plat. Neem een kleine pauze met ademen na iedere uitademing. Concentreer je even volledig op je ademhaling, als je wilt kun je je ogen sluiten maar je kunt je ook juist richten op een bepaald punt. Ga gewoon door met rustig in en weer uit ademen, blijf geconcentreerd hierop. Indien er gedachten in je opkomen, onderdruk ze niet maar observeer ze of ze van iemand anders zijn. Observeer ze zonder oordeel en blijf ondertussen ademhalen. Je zult merken dat de ademhaling heel rustig wordt.

Zelf vind ik het ook fijn om af en toe een geleide meditatie te doen. Een van mijn favoriete is de genezende waterval van Dick de Ruiter https://www.youtube.com/watch?v=ZFgBlUi5KIg

images (2)

Ik ben benieuwd of jij ook mediteert of het wellicht eens wilt proberen naar aanleiding van mijn blog? Laat het me hieronder gerust weten.

Liefs Amanda

Een introductie over chakra’s

Chakra’s zijn de zeven grootste centra van stralende kracht in het subtiele lichaam. Ze vertegenwoordigen de energetische kruising tussen het fysieke en het bewustzijn. Elke chakra is een antenne die constant energie ontvangt en uitzendt. Hoe goed zij werken bepaalt hoe goed je je voelt en hoeveel innerlijke rust je geniet.

Een chakra is elke plek waar twee of meer nadi’s (meridianen) elkaar kruizen; het zijn kruispunten van sterke energie en veel van de kleinere chakra’s worden als acupunctuurpunten gebruikt. De 7 “grote” chakra’s zijn energetische centra die liggen langs de centrale nadi die ongeveer langs je ruggengraat loopt. Elke chakra vertegenwoordigt een bepaalde energiefrequentie. Als deze goed werken en goed met elkaar verbonden zijn, dan kun je een ongelooflijke creatieve controle over het fysieke krijgen De stroom door de chakra’s wordt grotendeels bepaald door de geestelijke toestand. De echte uitdaging is het identificeren van de blokkades en misvattingen.

De zeven chakra centra zijn:

Wortel of basis chakra. Deze chakra ligt ter hoogte van het stuitje. De basis chakra heeft de kleur rood. Deze chakra staat voor instinct, overleven en veiligheid.

Sacraal chakra. Gelegen in je onderbuik tussen je heupen. De kleur voor deze chakra is oranje. Deze chakra staat voor emotie en seksualiteit.

Navel of Solar Plexus chakra. Deze chakra ligt ter hoogte van je navel. Deze chakra heeft de kleur geel. Deze chakra staat voor macht en wilskracht. Deze chakra staat ook wel bekend als de zonnevlecht

Hart chakra. Gelegen ter hoogte van je hart. De kleur voor het hart chakra is groen. De hart chakra staat voor liefde, vriendelijkheid en genegenheid.

Keel chakra. Deze chakra zit op plaats van de keel en de kleur van deze chakra is blauw. Deze chakra staat voor het kunnen uiten van jezelf en geeft aan wat er allemaal in je omgaat.

Hoofd chakra of derde oog chakra. De chakra zit net onder je voorhoofd tussen je twee ogen. De kleur van deze chakra is indigo. Deze chakra staat voor inzicht en visualisatie.

Kruin chakra. Dit is de chakra die boven op je hoofd zit. De kruin chakra is de chakra die alle anderen controleert. De kruin chakra is violet gekleurd. Deze chakra staat voor wijsheid en één zijn met de wereld.

Als een aantal chakra’s niet goed functioneren, zullen de andere chakra’s over actief worden waardoor er een verstoorde balans zal ontstaan. Een chakra meditatie kan je helpen om je energie weer in balans te brengen

Een typisch chakra meditatie zal beginnen bij de basis chakra en geleidelijk alle chakra’s langs lopen tot je kruinchakra. Chakra-meditatie is een vorm waarbij je door aandacht aan je chakra’s te geven een ontspannen en energierijk gevoel creëert.

Je kunt voor het werken met je chakra’s meditatie verschillende vormen van meditatie gebruiken. Belangrijk voor jou is dat dit een meditatie vorm is die bij jou past.

Gedurende de chakra meditatie behandel je elke chakra. Door deze meditatie geef je specifiek aandacht aan elke chakra. Door het te accepteren en je chakra te omgeven met jouw liefde en aandacht, herstel je het energetische evenwicht van die chakra.

Wanneer je alle chakra’s hebt behandeld ontstaat een nieuwe balans tussen de chakra’s. Je merkt dat je energie huishouding opgeschoond is en daardoor voel jij je geestelijk beter.

Een oefening die erg nuttig kan zijn bij het oplossen van energetische blokkades is de wisseling-van-neusgat-ademhaling. Bij regelmatige toepassing zal je waarschijnlijk merken dat je energie meer wordt geaard.

Ga met een rechte rug in een makkelijke houding zitten. Gebruik de duim van de rechterhand om het rechterneusgat dicht te drukken. Gebruik de ringvinger en de pink als u het linker neusgat dicht wil drukken. Gebruik de ringvinger en de pink als je het linker neusgat dicht wil drukken. Wissel niet van hand, ook niet als je linkshandig bent.

  1. Druk het rechterneusgat dicht met de duim van de rechterhand en adem vier tellen lang in door het linker neusgat.
  2. Knijp zacht beide neusgaten dicht en houd de adem zestien tellen in.
  3. Haal de duim van de rechterneusvleugel en adem acht tellen uit, houd het linker neusgat dicht met de ringwijsvinger en de pink.
  4. Het linker neusgat blijft afgesloten. Adem nu in vier tellen in en door het rechterneusgat.
  5. Knijp zacht beide neusgaten dicht en houd de adem zestien tellen in.
  6. Laat het linker neusgat los en adem in 8 tellen uit, houd daarbij het rechterneusgat gesloten door de duim erop te houden.

Dit is een volledige ademhalingsoefening. Doe dit 10 keer per dag.

de-zeven-chakras

Hooggevoeligheid HSP

Dit keer maar eens een stukje over hooggevoeligheid. Je hoort er veel over tegenwoordig maar wat is het nu eigenlijk? Hooggevoeligheid is een mooie eigenschap, maar kan soms ook een hele lastige zijn. Zoals bijvoorbeeld in contact met anderen. Iemand die zeer gevoelig is noemen we ‘Hooggevoelig’ of ook wel HSP, ‘Highly Sensitive Person’.

Heb je wel eens gehad dat je ergens bent, of met iemand aan het praten bent waarbij je voelt dat je word overspoelt door het gevoel van de ander? Dat je niet weet waar dat vandaan komt, omdat je het niet over deze gevoelens hebt gehad.  Je verliest ineens al je energie en vraag je of hoe dit komt. Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn. Zij raken letterlijk  overprikkeld, iedere HSP is uniek in waarvan zij overprikkeld kunnen raken.

Kenmerken van HSP’s kunnen onder andere zijn: Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar; Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf, vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak; Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken; Hebben een diep en rijk innerlijk leven, dromen, fantaseren en overwegen veel; Voelen stemmingen en sferen goed aan; Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek; Eigen emoties en emoties van anderen worden veel intenser ervaren;  Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur; Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet; Zijn vaak perfectionistisch en plichtsgetrouw;  Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden; Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen, hebben moeite om grenzen aan te geven; Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.; Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen.

Veel hooggevoelige mensen vragen zich af wat er mis met hen is, zij hebben de neiging zichzelf te willen veranderen, hun hooggevoeligheid te negeren of onderdrukken. Dit kan veel invloed hebben op hun dagelijks leven zowel in het werk als privé.

Door het bewustzijn van en het accepteren van de eigen hooggevoeligheid kan deze echter van een valkuil en een last, tot een kwaliteit en een gave worden. Mocht je jezelf hier in herkennen is het onder andere belangrijk om goed te leren aarden, grenzen te stellen, de innerlijke kracht te versterken en een juiste balans te vinden tussen activiteit en rust.

Dit was m weer voor deze week, volgende week weer een nieuwe blog!

download