Meditatie

Meditatie bestaat in vele vormen en komen in veel religies voor. Waarom ben ik zelf begonnen met meditatie? Ik ben (in mijn spirituele zoektocht) op zoek gegaan naar een stukje van mezelf en ook een stukje rust bij mezelf. Dit heb ik gevonden door middel van yoga en meditatie. Het mediteren zelf heb ik heel langzaam opgebouwd en ook heel vaak dat het weer in een vergeet hoekje terecht kwam. Ik heb allerlei verschillende meditaties geprobeerd en wissel dit ook nog steeds af. Op dit moment mediteer ik (bijna) iedere dag en mis het ook als ik het niet doe, het geeft me een stukje rust. Het lukt me niet altijd om er tijd voor uit te trekken maar ook met een paar minuten kom je al een heel eind. Er zijn mensen die meditatie zweverig vinden maar in principe is het niet meer dan het opruimen van je gedachten waarna je je prettiger voelt.

Wat is meditatie

Je gedachten dwalen snel af, zorgen, stress, herinneringen (leuke en minder leuke) of juist het denken aan de toekomst. Dit zorgt er vaak voor dat je niet helemaal bij het moment bent. Dat is eigenlijk zonde van je tijd, het enige moment waarop je echt kunt leven, genieten en actie ondernemen om je leven beter te maken is in het nu!Mediteren helpt je hierbij. Het helpt je om je bewust te worden van de ronddwalende gedachten in je hoofd en je aandacht weer terug te brengen naar dit moment. Je probeert je aandacht op een bepaald iets te richten.

Het voordeel hiervan is dat je minder zorgen gaat maken. Mediteren helpt dus tegen angst, stress en onzekerheid en bevordert de concentratie, rust en je wordt scherper. Let wel in het begin kan het niet altijd prettig te zijn. Je kan fysieke klachten ervaren, maar ook mentaal kunnen er soms dingen naar boven komen die je niet als prettig ervaart. Dit hoort er allemaal bij en is onderdeel van het mediteren.

Beginnen

Je hebt weinig nodig om te kunnen mediteren. Goede zin en een plekje waar je even rustig kunt zitten / liggen (zet ook die telefoon maar even uit 🙂 of in ieder geval op stil). Voordeel van zittend mediteren is dat je niet in slaap kunt vallen, maar in slaap vallen bij een geleide meditatie kan ook heerlijk ontspannend zijn. Het is belangrijk dat jij je er prettig bij voelt. Zet eventueel een wierookje aan of een essentiële olie om in een fijne ontspannen sfeer te komen.

Adem diep en langzaam in en uit en doe je ogen dicht. Let er op dat je buik bij het inademen bol wordt en bij het uitademen plat. Neem een kleine pauze met ademen na iedere uitademing. Concentreer je even volledig op je ademhaling, als je wilt kun je je ogen sluiten maar je kunt je ook juist richten op een bepaald punt. Ga gewoon door met rustig in en weer uit ademen, blijf geconcentreerd hierop. Indien er gedachten in je opkomen, onderdruk ze niet maar observeer ze of ze van iemand anders zijn. Observeer ze zonder oordeel en blijf ondertussen ademhalen. Je zult merken dat de ademhaling heel rustig wordt.

Zelf vind ik het ook fijn om af en toe een geleide meditatie te doen. Een van mijn favoriete is de genezende waterval van Dick de Ruiter https://www.youtube.com/watch?v=ZFgBlUi5KIg

images (2)

Ik ben benieuwd of jij ook mediteert of het wellicht eens wilt proberen naar aanleiding van mijn blog? Laat het me hieronder gerust weten.

Liefs Amanda

Gepubliceerd door

Amanda

Mijn naam is Amanda en ik ben 41 jaar jong. Bloggen doe ik over zaken met betrekking tot welzijn en spiritualiteit die mij op dat moment bezig houden. Neem ook eens een kijkje op mijn website www.amandala.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *