Goede voornemens

Waar komt het vandaan dat we met zijn allen juist bij de start van een nieuw jaar goede voornemens hebben? Bij goede voornemens gaat het vaak om dingen waar je moeite mee hebt. Afvallen, meer sporten, sparen, meer tijd en aandacht aan familie en/of vrienden besteden. Of wat denk je van stoppen met roken?! We weten er allemaal wel een paar te noemen. Gevoelsmatig moet een startpunt voor verandering een bijzonder moment zijn en daar is een nieuwe jaar een fantastisch voorbeeld van.

Hoe groot is de kans dat je je goede voornemens ook daadwerkelijk volhoudt? De vooruitzichten zijn hierbij niet zo goed, blijkt vaak. Waarom mislukken de goede voornemens? Vaak omdat de voornemens voelen als een verplichting. Beter kan je een voornemen kiezen waar je energie, plezier, geluk of bevrediging uithaalt. Zulke goede voornemens beginnen vaak met ‘ooit’ of ‘ik mis’. ‘Ooit’ wil ik weer 10 kilo minder wegen. ‘Ik mis’ piano spelen, zoals ik vroeger vaak deed. ‘Ik mis’ mijn drukke sociale leven van een tijdje geleden. Kies dus een goed voornemen die je helpt om je dromen te verwezenlijken. Of die je helpen het allerbeste uit jezelf te halen. Uiteindelijk is een intrinsieke motivatie als ‘leuk vinden’ de allerbeste motivator. Vervolgens kies je tussenstappen die je daartoe begeleiden. Die tussenstappen mogen best klein zijn: begin bijvoorbeeld met opletten wat je eet en zet jezelf niet gelijk op een hongerdieet. Stap eens wat vaker op de fiets of ga eens vaker de natuur in om te wandelen. Doe dingen waar je plezier in hebt. Beperk je liever tot één goed voornemen (dat wat je echt het aller-aller-liefste wilt!) en stel alles in het werk om je daaraan te houden. Grote kans dat het je dan wel lukt!

Laat het aan iedereen weten, omdat van het opschrijven en doorvertellen van goede voornemens een sterk motiverende werking uitgaat. Wanneer het verschil tussen wat je schrijft of zegt en wat je doet te groot wordt, ontstaan er namelijk spanningen: spanningen in jezelf en tussen jou en je vrienden of familie, omdat je onbetrouwbaar lijkt. En dat gevoel of die indruk wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen! Doe je voordeel met dit mechanisme en schrijf dus je goede voornemen op, of nog beter vertel het aan iedereen die het maar wil horen. Zo vergroot je heel eenvoudig je motivatie om te starten en vol te houden.

Houd je vorderingen bij in een overzichtje voor jezelf. Zie een misstap (je hebt weer te veel gegeten, toch weer een sigaret opgestoken of weer eens heel lang overgewerkt) als een tijdelijke onderbreking van de uitvoering van je plan en pak de draad daarna direct weer op. Schuldgevoelens brengen je nergens, een positieve houding en vrolijk weer verder gaan, levert veel meer op. Beloon jezelf voor het volhouden. Zo blijf je focussen op het positieve. Bedenk nu alvast hoe en wanneer je jezelf gaat belonen. Betrek anderen ook erbij. Misschien wil je partner je wel een ontspannende massage geven of een lekkere maaltijd voor je koken als beloning.

Heb je iets aan deze blog gehad of vragen naar aanleiding van? Laat het me hieronder gerust weten.

f2a266f2a8e3d19bbd8368fe1ec64f19     b00f752cdfef1798594270fc7f303cb0-1451559250

De allermooiste wensen en dat 2016 mag brengen wat je er van verwacht en meer!!

Amanda

 

 

 

Gepubliceerd door

Amanda

Mijn naam is Amanda en ik ben 41 jaar jong. Bloggen doe ik over zaken met betrekking tot welzijn en spiritualiteit die mij op dat moment bezig houden. Neem ook eens een kijkje op mijn website www.amandala.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *