Pijnlijke nekspieren? Doe het zelf nekmassage helpt!

Vandaag een stukje over nekpijn en nekmassage, zelf zit ik vaak vast en op dit moment van schrijven hangt er ook een warm kersenpitzakje om mijn nek . Herken je het hebben van pijnlijke nekspieren? Lees dan even door. Helaas is het niet altijd mogelijk om een massage te boeken, dat blijft natuurlijk zo af en toe wel noodzakelijk of juist een heerlijke verwennerij.
Na een dag achter de computer of drukke bezigheden heb je last je nek. Je probeert je hoofd een beetje te bewegen om de pijn te verdrijven, maar dat lost het niet voldoende op. Pijn is niet fijn en kost je energie. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je geen zin hebt om leuke dingen te ondernemen. Je voelt je steeds vermoeider en als de pijn erg is kan het zelfs hoofdpijn veroorzaken.

Dit heeft vaak met stress te maken, dit komt omdat je te gespannen hebt zitten werken en hierbij heb jij je spieren overbelast. De spieren in ons lichaam werken optimaal als er een afwisseling is tussen aanspannen en ontspannen. Zodra spieren constant aangespannen zijn gaan ze verharden en worden ze pijnlijk. Realiseer je dat je deze pijnlijke nekspieren hebt, doordat ze overbelast zijn. Als je vaak last hebt van pijnlijke nekspieren vraag je dan af op het komt door jouw dagelijkse lichamelijke houding of omdat je last hebt van stress.
Massage helpt de gestreste spieren weer te ontspannen en te normaliseren, het verlicht de pijn en maakt bewegen weer gemakkelijker. Maar zolang je de stress niet opgelost hebt, zullen deze klachten telkens weer terugkomen.
In 3 makkelijke stappen de gestreste nekspieren ontspannen
Je schouders optrekken
Je schouder- en nekspieren zijn nauw met elkaar verbonden. Adem in en trek je schouders helemaal omhoog, hou dit even vast, adem uit en laat ze helemaal zakken. Overdrijf gerust met ademhalen heerlijk! Herhaal dit een aantal keer. Je voelt de spanning wegglijden.

Overgang nek – schouder
Zet je vingertoppen van je linkerhand op de plek waar je nek over gaat naar je schouder aan de rechter achterkant van jouw lichaam. Voel even wat de juiste plek is. Druk dan op die plek en hou even vast, laat los zodra je voelt dat de spieren ontspannen zijn. Wissel van kant en doe hetzelfde met je rechterhand aan de linker achterkant van jouw lichaam.

Nek uit de stress
Hou je hoofd ontspannen rechtop. Masseer met beide handen tegelijk of een voor een, net wat je prettig vindt, de spieren van je nek. Begin bovenaan bij de overgang van hoofd naar nek en ga langzaam naar beneden terwijl je kleine rondjes draait. En ga door tot het punt waar je nek overgaat in je schouder. Herhaal zo vaak je wilt!
Als je veel werkt met je hoofd, zittend achter een bureau, spanning hebt in nek en schouders, dan gaat dit vaak ook nog gepaard met een hoge oppervlakkige ademhaling. Het lijkt of het hele leven zich afspeelt in het bovenste van je lijf. Dat deel raakt enigszins overbelast terwijl de rest als het ware weggecijferd wordt. Een massage van schouders en nek past helemaal in dat patroon: Je bent geconcentreerd op hoofd schouders armen, je ervaart daar problemen en die los je daar ook op.
Je hele lijf erbij betrekken
Het zou weleens kunnen dat de echte oplossing van het probleem eerder ligt in het erkennen dat de rest van je lijf er ook bij hoort, tot en met je voeten. Breng die aandacht eens naar beneden: adem met je buik, verstevig je romp, zorg dat je met beide benen goed op de grond staat, ga sporten en doe aan yoga. Word je ook bewust wordt van de rest van je lijf. En kies daar zo af en toe eens een massage die daarbij aansluit. Zorg goed voor je zelf!

blog nek
Indien er behoefte bestaat voor het stellen van vragen, mail me gerust.

Warme groet,
Amanda

Gepubliceerd door

Amanda

Mijn naam is Amanda en ik ben 41 jaar jong. Bloggen doe ik over zaken met betrekking tot welzijn en spiritualiteit die mij op dat moment bezig houden. Neem ook eens een kijkje op mijn website www.amandala.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *