Balans

Na een heel druk jaar is het ook van belang om rust te nemen en te ontspannen. Het voordeel van het werken op een school is dan ook lang vakantie! Op dit moment heb ik er al weer 3,5 week opzitten en ik heb er nog 2,5 te gaan. Echt fantastisch. Ondertussen meer dan relax en naast veel dingen ondernemen heb ik ook heerlijk ontspannen en dat had ik echt nodig na alle hectiek. Het is van belang om in balans te blijven.
Ik ben zelfs een weekje op vakantie geweest in Frankrijk waar er een programma was met Mindfulness en Holistic Pulsing met als thema “de kunst van Loslaten”. Pulsen is een combinatie van rollen, schudden, wiegen, pulsen en stretchen. In het Mindfulness gedeelte zijn we aan de slag gegaan met meditatie en Yoga en hierbij lag de focus op het Loslaten. Verder heb ik gewerkt aan mijn mindset en natuurlijk ook genoten van de zon, mijn katten en heel dankbaar voor al het moois wat is langs gekomen en wat er nog gaat komen de aankomende weken. Plannen aan het maken en doelen gesteld, er is nog veel werk aan de winkel!

Om mijn lichaam in balans te houden mag ik graag werken met mijn adem omdat dit voor mij wel een puntje is waar ik behoefte aan heb. Ik deel dan ook graag de volgende oefening met jullie, wellicht hebben jullie er ook nog iets aan in de vakantie.

Lange diepe adem brengt je in balans en geeft je lichaam de kans afvalstoffen af te voeren, waardoor je je mee vitaal en alert voelt. Als je je de gewoonte aanleert om langzaam en diep te ademen, vergroot je je uithoudingsvermogen.

jstbrth

Oefening lange diepe adem:
Ga in een makkelijke houding zitten met je rug recht
Adem zowel in als uit door je neus.
Stel je voor dat je buik een balloon is, bij elke inademing vult de ballon zich met lucht en gaat je buik naar voren. Bij de uitademing breng je de lucht weer uit de ballon en gaat je buik dus weer naar binnen. Breng je navel in de richting van je wervelkolom om je uitademing extra krachtig te maken. Ontspan vervolgens je navel weer en laat de adem weer binnenstromen.
Ga hier mee door zo lang het prettig voelt.
TIP: je kunt deze ademtechniek ook oefenen bij de bushalte!

Wanneer je bewust de frequentie van je adem verlaagt, heeft dat grote voordelen voor je lichaam. Normaal gesproken ademen mannen met een snelheid van 16-18 cycli per minuut, terwijl vrouwen ademen met 18-20 cycli per minuut.
Verlaag je dit naar 8 cycli per minuut, dan zorgt dat voor een meer ontspannen gevoel met minder stress en een verhoogd mentaal bewustzijn.
Verlaag je dit naar 4 cycli per minuut, dan zorgt dat voor positieve verschuivingen in de mentale functies. Het geeft intense gevoelens van bewustzijn, een verhoogde visuele helderheid en een verhoogde gevoeligheid van het lichaam.
Verlaag je dit naar 1 cycli per minuut (adem in gedurende 20 seconden, houd de adem 20 seconden vast en adem uit in 20 seconden), dan zorgt dit voor een optimale samenwerking tussen de hersenhelften en een drastische afname van angsten en zorgen.

Indien er behoefte bestaat voor het stellen van vragen, mail me gerust. Ook als je meer over een bepaald onderwerp wilt weten hoor ik graag van je.

Warme groet,
Amanda
Tel je zegeningen! Het liefst iedere dag 🙂

Gepubliceerd door

Amanda

Mijn naam is Amanda en ik ben 41 jaar jong. Bloggen doe ik over zaken met betrekking tot welzijn en spiritualiteit die mij op dat moment bezig houden. Neem ook eens een kijkje op mijn website www.amandala.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *