Ademhaling

Door de geschiedenis heen, heeft de ademhaling een belangrijke rol gespeeld in godsdienst en spiritualiteit, en niet zonder reden. De ademhaling is verbonden met het leven. Geboren worden begint met een inademing en bij overlijden wordt de laatste adem uitgeblazen.

Tijdens de inademing nemen we zuurstof op uit de atmosfeer. Tijdens de uitademing geven we koolzuur (kooldioxide) terug in de lucht en hierdoor blijven wij in leven. Wanneer de opname van zuurstof en afgifte van koolzuur niet in evenwicht zijn, leidt dit tot lichamelijke klachten. In eerste instantie vage, niet duidelijk te traceren klachten, zoals vermoeidheid, duizeligheid en het kan zelf onverklaarbare pijn veroorzaken.

Bijna niemand is zich bewust van hoe hij/zij ademt. Pas als er problemen zijn met de ademhaling, worden we er ons bewust van. Ademhalen door je buik kan een wapen zijn tegen stress. En regelmatig ademhalen is goed voor je hart. Hoewel iedereen weet dat ademen ons leven gaande houdt, weet bijna niemand dat diezelfde ademhaling door ons gebruikt kan worden om gevoelens die plaatsvinden in ons lichaam te onderdrukken of tegen te houden.

Adem in, adem uit. Zo moeilijk is ademen toch niet? Toch houden wij mensen vaak op spannende momenten onbewust onze adem in. Dan is ademen ineens een stuk minder eenvoudig. Volgens yogaleraren is de juiste ademhaling essentieel voor een gezond lichaam en een kalme geest. Want ademen is leven, zeggen zij. Maar ook wetenschappelijk onderzoek heeft het nut van een regelmatig ademritme bewezen. Door middel van controle over je ademhaling krijg je meer controle over je leven.

In ontspannen toestand heb je misschien geen zin om op je ademhaling te letten, maar het is interessant om dit bij jezelf eens na te gaan. Bijvoorbeeld ’s ochtends als je wakker wordt, of net voordat je in slaap valt. Waarschijnlijk heb je een diepe en rustige ademhaling. Bij een diepe ademhaling wordt een signaal naar de hersenen gezonden dat die moet ontspannen en kalmeren. Vervolgens sturen de hersenen dit signaal naar je lichaam. In gespannen situaties haal je meestal op een meer oppervlakkige onrustige manier adem. Het ritme van je ademhaling zegt dus veel over je lichamelijke en geestelijke toestand.

Er zijn maar weinig mensen die beseffen hoezeer de ademhaling van invloed is op onze geest, het deel dat wij in werkelijkheid zijn. De adem blijkt een nauwkeurige graadmeter of wij simpelweg kunnen zijn, dan wel vanuit een ik of ego leven. Ademhalen is namelijk een autonoom proces. Dat wil zeggen, het gaat helemaal vanzelf. Er komt geen ik aan te pas. Uitgezonderd bij afwijkingen aan luchtwegen of hart, is er geen ik of ego nodig die iets aan de adem zou moeten regelen of onder controle zou moeten houden.

Er zijn 2 soorten ademhaling: de borstademhaling en de buikademhaling. Bij borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben zich samen. Door deze contractie gaat de borstkas omhoog en wordt deze groter. Hierdoor wordt er lucht in de longen gezogen. Je ziet tijdens het ademhalen de borst naar voren en omhoog bewegen. Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen.

De buikademhaling staat bekend als de beste ademtechniek. Je middenrif gaat naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt. Vervolgens wordt er lucht in de longen gezogen. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt. Het kost minder inspanning dan borstademhaling, want je spant alleen spieren aan tijdens het uitademen.

Bovendien werkt buikademhaling kalmerend. Wanneer je gespannen bent, ga je vanzelf korter en minder diep ademhalen. Hierbij gebruik je vaak automatisch de borstademhalingstechniek. Stap je over op buikademhaling, dan ga je vanzelf rustiger en dieper ademhalen. En dus kun je beter ontspannen.

Een van de ademhalingsoefeningen die goed werkt tegen stress is de buikademhaling. Leg een hand op je borst en de ander op je buik. Adem diep in door je neus. Als het goed is voel je je longen uitrekken. Houd je adem enkele tellen vast en adem vervolgens via je mond uit. Herhaal dit proces gedurende 10 minuten. Richt je tijdens deze oefening uitsluitend op je ademhaling. Voel hoe je lichaam steeds meer ontspannen raakt bij elke keer dat je uitademt. Laat daarom gedachten die in je opkomen direct los en blijf je concentreren op de oefening. Doe deze buikademhalingsoefening dagelijks gedurende enkele weken en ontdek dat je na verloop van tijd beter in staat bent overdag te ontspannen en ook meer rust in je hoofd hebt.

ademhaling

Eenvoudige oefeningen (daar houd ik van) die je makkelijk achter je bureau (tijdens je werk) kan doen: meer uitademen dan inademen: 4 tellen inademen en 6 tellen uit. Of de vierkante ademhaling: 4 tellen inademen, 4 tellen de adem vasthouden, 4 tellen uitademen en 4 tellen de adem inhouden.
Met de vierkante ademhaling kom je uit op 4-6 ademhalingen per minuut.

Indien er behoefte bestaat voor het stellen van vragen, mail me gerust. Ook als je meer over een bepaald onderwerp wilt weten hoor ik graag van je.

Warme groet,

Amanda

Tel je zegeningen, het liefst iedere dag

Gepubliceerd door

Amanda

Mijn naam is Amanda en ik ben 41 jaar jong. Bloggen doe ik over zaken met betrekking tot welzijn en spiritualiteit die mij op dat moment bezig houden. Neem ook eens een kijkje op mijn website www.amandala.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *