Voedsel dat energie geeft en voedsel dat energie neemt

Omdat ik een aan mijn gewicht aan het werken ben een tijdje en wat serieuzer eigenlijk een paar weken ben ik heel bewust met mijn voedsel bezig. Ik houd erg van lekker eten en drinken en ben eigenlijk altijd wel met voedsel bezig. Maar niet altijd op een gezonde slanke manier šŸ˜Š. Ik had inspiratie om er een blog over te schrijven omdat het zeker is wat mijn gedachten bezighoudt op dit moment.

Het eten dat je naar binnen werkt heeft invloed op hoeveel energie je hebt. Wist je dat voedsel met veel calorieƫn en vet meer energie kost om te verteren? Waarschijnlijk zijn wij hier ons allemaal wel bewust van ergens maar houden wij hier ons niet al teveel mee bezig. Dit is bijvoorbeeld een van de redenen dat jij je veel vermoeider kan voelen na het eten. En misschien wel even een lekker slaapje wilt gaan doen.

Als je veel suiker hebt gegeten kan je in een dip komen na eerst heel veel energie te hebben. We kennen het waarschijnlijk allemaal wel. Wat je eet bepaalt dus in grote mate hoeveel energie je hebt.

Een ongezond voedingspatroon geeft je lichaam minder energie, en het kost je ook meer energie, waardoor je je eerder futloos en moe kunt voelen. Vaak voel je je niet lekker omdat wij ons voeden met stoffen die ons lichaam eigenlijk niet goed verdraagt, bijvoorbeeld als ons lichaam te hard moet werken om ze te verteren. Je merkt het haast niet, je accepteert gewoon dat je je een beetje opgeblazen voelt na een stevige maaltijd. Of dat je altijd moe bent na het eten. Je hebt immers heel hard gewerkt vandaag.

Je weet niet meer beter, maar toch kan het echt anders. Je kunt veel meer energie hebben (zelfs na een lange werkdag) wanneer je voedingsmiddelen gaat vermijden die belastend zijn voor je lichaam, en voedingsmiddelen toevoegt die je energie geven. Dit kan overigens ook weer per persoon verschillend zijn.

Mijn bevindingen:

Drink genoeg
Drink genoeg (water), drink minimaal 8 glazen water, of (kruiden)thee. Wanneer je te weinig drinkt word je sneller moe en daalt je concentratie. Voor bijna alle lichaamsprocessen is water nodig. Want niet alleen voedsel geeft energie, water ook!

Beweeg, rust en ontspan genoeg
Beweeg genoeg, ook dit is per persoon verschillend maar maak eens wat vaker een wandeling, of ga op de fiets. Maar rust en ontspan ook genoeg. En doe hierbij de dingen die je ook echt leuk vindt.

Eet wat je lekker vindt, maar wel met aandacht
Het is belangrijk voor jezelf om te kijken wat je lekker vindt, gezond is en gevarieerd te eten. Als je het eten wat je eet lekker vindt dan is het ook veel makkelijker om hier bewust mee bezig te zijn als je in de supermarkt loopt. Of als je trek hebt en langs een kraampje komt met heerlijk maar niet per se gezond voedsel. Verdiep je eens in voedsel en wat bepaald dat je eet wat je eet. Eet verder met aandacht en kauw je eten goed. De vertering van voedingsstoffen begint al in je mond.

Eet minder, maar gerust wat vaker op de dag
Probeer het eens voor jezelf van tevoren te bekijken wat je eet. Natuurlijk kun je ook eten waar je op dat moment echt trek in hebt maar probeer ook eens dagen te eten wat je nodig hebt. Als snack kun je bijvoorbeeld denken aan fruit, laat je niet tegenhouden door het suiker wat daar in zit, omdat dit heel anders is dan het suiker wat in een koek zit ;).

Indien je een vraag wilt stellen, gewoon doen! Ook als je meer over een bepaald onderwerp wilt weten hoor ik graag van je.

Warme groet,

Amanda
Tel je zegeningen, het liefst iedere dag